Collecteren voor het Oranjefonds



Van 22 tot en met 26 mei is de jaarlijkse collecte van het Oranjefonds.
Het Oranjefonds steunt lokale sociale initiatieven en dat het maakt het wel speciaal. Want je gaat met een collectebus langs de deuren om geld op te halen voor acties die in je eigen woonomgeving plaatsvinden op het gebied van verbinding maken met elkaar.
Al jaren bestaan Burendag en NL Doet vanuit het Oranjefonds. Met je buurt, straat, clubhuis of vereniging kun je je opgeven voor een klus en bij het Oranjefonds kun je subsidie krijgen.
Burendag en NL doet worden steeds populairder in heel Nederland.

Een plek in mijn woonomgeving die participatie, verbondenheid en een inclusieve samenleving heel belangrijk vindt is De Oude Bieb. De helft van de opbrengst mag ze zelf houden.
Met een groepje medewerkers besloten we te gaan collecteren in de wijk met het uitgangspunt: gesprekken met bewoners is belangrijker dan de opbrengst in de collectebus.

Een deel van de opbrengst zal ten goede komen aan de maandelijkse activiteit "soep en kletskoek". Mensen uit de wijk kunnen dan gezellig met elkaar soep eten in  De Oude Bieb, een laagdrempelige ontmoetingsplek in de wijk.

In de brandende hitte ging ik op pad aan het eind van de middag, in de hoop wat mensen aan te treffen.
Bij het tweede huis waar ik aanbelde stoof een grote herdershond op mij af. Gelukkig zat er een smeedijzeren hek tussen hem en mij en kwam de eigenaresse een gulle donatie doen.  Klemmende hekjes, overwoekerde tuinpaden, twee woningen zonder deurbel, heel veel vliegen en gelukkig een paar deuren verderop weer een gulle gever.
Ik kwam bij een adres waar een bewoner het afkon met slechts 1 lettergreep: " Nee". En hij gooide de deur dicht.

Ik ging de koelte van de portiekwoningen in. Op één hoog liet een man die oorspronkelijk afkomstig is van Sri Lanka mij binnen in zijn huis en liet me zijn verzameling muziekinstrumenten zien. Hij had een kast vol met tabla's , dat zijn  zeg maar Indiase djembes. En hij had een soort van sitar, een Indiaas snaarinstrument met een bolle buik, maar met weer een totaal andere klankkleur dan de sitar. We hadden een heel leuk gesprek over muziek en ik kan me geeneens herinneren of hij iets in de collectebus heeft gegooid.

Bij weer iemand moest ik beslist binnenkomen want er was in de vijver achter een jonge zwaan met zijn ouders en een koppel Canadese ganzen met zes jongen. Spontaan werd een bedrag in de collectebus gestopt en praatten we over het gebrekkige groenonderhoud van de gemeente en dat het gras nodig gemaaid moet worden en dat dat hoge gras weer muggen aantrekt.
Een paar deuren verderop adviseerden de bewoners mij om maar niet bij de buren aan te bellen. "die verstaan je toch niet. Daar zitten allemaal Polen en Roemenen". En de deurbel ontbrak.

Er werd gul gegeven. Vast en zeker omdat ik veel mensen ken in mijn eigen woonomgeving, waarvan ik denk dat het een voordeel kan zijn. Niet bij iedereen is het Oranjefonds even bekend. De uitleg dat een deel van de opbrengst in de wijk blijft en wordt besteed aan een stuk gezelligheid met het samen eten met elkaar, trok veel mensen over de streep. Ik had veel leuke gesprekken en heeft leverde ook nog geld op voor het goede doel.



Reacties