Het noordelijk belastingkantoor

Hefpunt is nu Noordelijk Belastingkantoor (met kinderziektes!)




De inwoners van de stad Groningen die belastingplichtig zijn kregen de afgelopen dagen post van het Noordelijk Belastingkantoor in de bus.
Voorheen werd de waterschapsbelasting geïnd door Hefpunt, maar sinds 1 januari 2018 gebeurt dat voor heel Noord-Nederland via het Noordelijk Belastingkantoor. Voor inwoners van de stad Groningen en Ten Boer vindt er tevens de invordering van de gemeentelijke belastingen en, indien van toepassing de WOZ plaats.

De waterschappen in de drie noordelijke provincies besloten te gaan samenwerken vanuit een kantoor, om de kennis te bundelen en de kosten te delen.

Het Noordelijk Belastingkantoor staat dus volledig los van de Belastingdienst, die gaat over onder meer inkomstenbelasting, toeslagen en motorrijtuigenbelasting.

De belastingaanslag van het Noordelijk belastingkantoor omvat de waterschapsbelasting. Waterschappen zorgen er onder meer voor dat de boel niet overstroomt en dat de dijken goed onderhouden worden.

De komst van het Noordelijk Belastingkantoor voor mensen met een laag inkomen dat ze weer opnieuw kwijtschelding moeten aanvragen.
Dat is een behoorlijke klus, want je moet nogal wat gegevens overleggen en terugsturen in de antwoordenvelop.

Telefonisch kan desgewenst een kwijtscheldingsformulier worden aangevraagd en kan informatie verstrekt worden

Helaas is de lancering van het Noordelijk Belastingkantoor niet zonder slag of stoot gegaan. Zo zijn er lange wachttijden voor de telefoon en werkten de internetapplicaties (waarop je moet kunnen inloggen met je digid) nog niet ten tijde dat de aanslagen werden verstuurd.

Op mijn telefoon ga ik naar de website www.noordelijkbelastingkantoor.nl en krijg ik de melding als ik wil inloggen met digid, "je verbinding is niet privé".  Er komt geen slotje te staan wat inhoudt dat de verbinding niet veilig is.
Via de website lukt het me wel om in te loggen met mijn digid. Online kan ook kwijtschelding worden aangevraagd.

Kwijtschelding aanvragen is best een rotklus, vooral omdat je zoveel papierwerk moet inleveren (zoals bankafschriften, beschikkingen van huurtoeslag, overzicht van schulden, loonstrookjes enz enz). Ga hier rustig voor zitten en maak een afstreeplijst van alle gegevens die je nodig hebt. Stel het niet te lang uit, want dan kun je in de problemen komen wanneer je bepaalde gegevens bij instanties moet opvragen. Kom je er niet uit, vraag hulp uit je omgeving of bij het lokale WIJ-TEAM.



Reacties