Terugblik Let's Gro

Van 31 oktober tot en met 3 november vond het Let's Gro-festival weer plaats in de stad. Let's Gro is een eigenzinnig festival waarbij volop aandacht is voor de toekomst van de stad Groningen.


Niemand kan om Let's gro heen want op de Grote Markt verrijst elk jaar een tent en dit jaar waren er een aantal cubestees (tiny houses) op de Grote Markt en de Vismarkt.
Het absolute klapstuk van deze editie van Let's Gro was het Museum of the Moon, een rondreizend kunstwerk van Luke Jerram. Dit schaalmodel van de maan sierde het Waagplein op en veel bezoekers aan de binnenstad vergaapten zich aan haar schoonheid.
Thema van dit jaar was GELUK.




In de Let's Gro tent was elke middag de gelegenheid om te breien tegen eenzaamheid. Er was in de Korrewegwijk een interactieve themamiddag rondom dementie en hoe de wijk dementievriendelijk te maken.

Het voormalige benzinestation van Dudok bij de Turfsingel zal een nieuwe bestemming krijgen. Tijdens Let's Gro was het de plek om geluk te tanken, op weg naar een emissieloze binnenstad. Er was van alles te vinden op het gebied van duurzaam autorijden.

Zelf ben ik bij de cubestees op de Grote Markt geweest, want wie kan daar nou aan voorbij lopen?
Op woensdagavond bleek er al eentje open te zijn met daarin alle ruimte voor ideeén voor de toekomst van de Grote Markt. Moet het een mooi plein met bomen of waterfonteinen worden, of moet het juist zo blijven als het was met veel ruimte voor de markt en allerlei evenementen?
Op de bovenverdieping van de cubestee kon je op een Chesterfieldbank heerlijk over de  Grote Markt uitkijken.

Duurzame energie was het thema in een andere cubestee. Meteen weer wat geleerd, bij een groot Zweeds warenhuis kun je al een inductiekookplaatje voor 40 euro kopen. Ik weet nu al waar ik een deel van mijn kerstbonus aan ga besteden. Het loont om met een grote groep inductiekoken in te kopen en daar is een project voor gestart (zie inductie050).
Gepraat met mensen van Grunneger Power. Zij zijn veel meer dan een energieleverancier en hebben duurzaamheid echt hoog in het vaandel.

Op zaterdag was in de cubestee een demonstratie van het  meest duurzame koffiezetapparaat ter wereld. gemaakt van een oude hometrainer en een heleboel onderdelen. Er werd mij verzekerd dat het apparaat uitstekende koffie produceerde waar menig barista jaloers op zou zijn.

Ik heb vanwege tijdgebrek weer heel veel programma-onderdelen moeten missen. Toch vond ik dit een onvergetelijke Let's Gro, heb ik er weer van alles van opgestoken en natuurlijk enorm van de maan genoten! Hopelijk volgend jaar de volgende editie!

Reacties