Burendag 2019

Burendag 2019

Op vrijdag 27 en zaterdag 28 september was ik weer nauw betrokken bij de organisatie van Burendag bij mij in de wijk.

De welzijnsorganisaties in de wijk beten vrijdag het spits af met een Italiaans feest op het plein. Italie was daarbij het thema en dus waren er veel hapjes en snacks met een Italiaans tintje.

Het vergde nogal wat van de inzet van vrijwilligers en betaalde krachten qua organisatie.
Vooral het eten was voor zo'n  hondertwintig personen ingecalculeerd en dan moet je stressbesting zijn tijdens de bereiding.


Gelukkig hadden wij een goed op elkaar ingespeeld keukenteam en waren we geen moment bang voor mislukking of krapte qua tijd.

Heel lang was het onzeker of het weer zich goed zou houden, maar afgezien van een enkel spatje regen bleef het de hele middag droog en zonnig!
Overal stonden picknickbanken waar de gasten konden eten.

Zelf heb ik soep opgeschept en koffie en thee ingedronken.
Mijn stappenteller draaide die vrijdag overuren. 

's Avonds moest ik thuis alles klaarzetten voor de Burendag bij mij in de straat.
Alle boodschappen; veel thee en koffie en toebehoren, bekers, fruit voor de fruitsalade, slingers en vlaggen. Stoelen, tafels, snoeren, broodbeleg.
Ik had iemand gevraagd om muffins en cake te bakken. Die werden 's avonds gebracht. Van het Oranjefonds had ik een doos voor Burendag gekregen, met daarin een Burendagvlag en een hoop gadgets.

Ik had een partytent te leen maar vanwege de harde wind hebben we op het laatste moment besloten hem niet op te zetten. 




De koffietafel richtten we in in onze buitenportiek met de deur naar de binnenportiek open. Daar hadden we een mini-keuken ingericht met koffiezetapparaat, waterkoker en snijplanken. Broodjes smeren, koffie zetten., fruit snijden voor de salade kon daar prima.

Om tien uur hadden we al een aantal gasten voor de koffie en dat liep eigenlijk de hele morgen zo door. Veel voorbijgangers gevraagd om ook gezellig aan te schuiven en een aantal deden dat gelukkig.

Het hoogtepunt van Burendag moest nog komen: live-muziek!
Ik had de Groningen Ukulele Society besproken en die kwamen met een afvaardiging van acht mannen en vrouwen. Zes ukulelespelers, één ukulelespeler met mondharmonica en een bassist.
Voor de entree van onze flat stelden de musici zich op en het bleek een geweldige plek om op te treden. 



Veel verwonderde mensen kwamen voorbij die om zich heen keken waar de muziek vandaan kwam. De toeschouwers vermaakten zich uitstekend met het optreden. 

Ik kan terugkijken op een zeer geslaagde dag waarin het fijn was samen met vrienden, kennissen en buren de puntjes op de i te zetten om van deze dag een succes te maken.




Reacties